Uncategorized

Prezenty dla dzieci od 0 do 6 lat (z uwzględnieniem zapotrzebowań rozwojowych)

Nie od dziś wiadomo, że pierwsze lata po urodzeniu każdego człowieka są najważniejsze w  całym życiu i mają ogromny wpływ na to co będzie działo się na dalszych etapach rozwoju fizycznego, społecznego, poznawczego i emocjonalnego.

Wiecie, że 90-95% zdolności mózgu rozwija się do 3 roku życia? Jest to bardzo ważny okres w życiu każdego człowieka.

Dlatego dziś przygotowałam wpis wyjątkowy. Chciałabym Wam napisać co na danym etapie jest ważne i dodatkowo przygotowałam prezenty odpowiadające zapotrzebowaniu na bodźce w danym wieku. Wszystko po to żeby Wam ułatwić wybory prezentów Mikołajkowych i świątecznych, bo skoro jest dzień darmowej dostawy to można to wykorzystać i mieć z głowy.

Pierwszą grupę wiekową stanowią dzieci od 0 do 6m.

Co taki maluch potrzebuje najbardziej? „Czułych ramion mamy i taty, ciepłego mleka i suchej pieluszki”- pewnie odpowiecie i ja się z tym zgodzę. Jednak często mnie prosicie o opisanie tzw. okresów sensytywnych i dziś to uczynię.  Dzieci w tym wieku potrzebują naprawdę niewielu zabawek i warto o tym pamiętać. Jak je wybrać? Od 0 do ok 3 miesięcy dzieci lubią zabawki czarno białe o wyraźnych konturach. Ok 2-3 miesiąca mogą polubić karuzelę zawieszoną nad łóżeczkiem. Czas fiksacji wzroku jest naprawdę krótki, ale warto dzieciom podsuwać takie zabawki aby stymulować wzrok. 4-5-6 miesiąc to czas zwiększonego zainteresowania otoczeniem. Dziecko świadomie wyciąga rączki do różnych przedmiotów, więc warto prezentować takie zabawki i przesuwać je w pionie i poziomie. Jestem wielką fanką piankowych mat podłogowych i uważam, że jest to najlepsze miejsce dla dziecka w tym wieku na czas aktywności. To tam ma szanse doskonalić chwytanie różnych rzeczy oraz ćwiczyć leżenie na brzuchu. Wiem, że niektóre dzieci nie przepadają za tą pozycją. Dlatego warto podsuwać dzieciom różne zabawki, kosze sensoryczne lub samemu leżeć twarzą w twarz. To też czas obrotów z brzucha na plecy i z pleców na brzuch. Najlepiej właśnie żeby te czynności były wykonywane na twardej macie, a nie na miękkim łóżku. Dzieci w tym wieku uwielbiają zabawki z wypustkami i metkami.

Jakie są moje propozycje dla tego wieku?

IMG_9739

1./2./3./4./5./6./7./8./9./10.

6-12 to czas przełomowy. Rodzice często nie mogą się doczekać tego czasu kiedy dziecko w końcu się spionizuje. Najpierw staje na czworaki, a później przez przekręcenie tułowia siada. Tak powinien wyglądać prawidłowy siad. I kiedy już nastąpi ten etap dzieci bardzo intensywnie eksplorują otaczający świat. Potarfią łączyć rączki i brać przedmiot w obie ręce (np. piłkę sensoryczną, która dodatkowo stymuluje zmysł dotyku). Dzieci w tym wieku uwielbiają wkładać różne rzeczy do buzi. W ten sposób poznają faktury przedmiotów. W ustach znajduje się bardzo dużo receptorów odpowiedzialnych za czucie, dlatego z takim uwielbieniem wkładają np. klocki do buzi, piłki lub gryzaki. Również łagodzą tym sobie ból związany z ząbkowaniem. W tym wieku interesują się wkładaniem różnych przedmiotów do mniejszych lub większych rzeczy.  Ok 7-8 miesiąca zazwyczaj zaczynają raczkować i wtedy lubią podążać za toczącymi się rzeczami np. piłką. W tym wieku pojawia się zainteresowanie pierwszymi książeczkami. Warto ten czas wykorzystać na pierwsze chwile z książką. Dzieci bliżej roku lubią również zabawki dźwiękowe np. interaktywne. Zaczynają pokazywać palcem i często ten palec naciska różne  przyciski:) Warto zwrócić uwagę na to żeby takich zabawek było w domu niewiele. Bliżej roku, a nawet wcześniej dzieci stają przy meblach. Do pierwszego kroku trzeba jeszcze chwilę poczekać.

Jakie są moje propozycje dla tego etapu?

IMG_9741

1./2./3./4./5./6./7./8.

12-18 to czas całkowitej pionizacji.

Warto o tym pamiętać żeby pierwsze kroki były stawiane samodzielnie, a nie za rączkę czy w chwycie pod pachy. Co się dzieje w tym czasie? Jak zwykle bardzo dużo i to na różnych poziomach. Zaczynają nas naśladować. Najbardziej porządanymi przedmiotami są zazwyczaj rzeczy rodziców np. kluczyki do samochodu. Dzieci zaczynają wypowiadać słowa, które rzeczywiście przypominają język ojczysty np. „daj”, „nie”, „bam”, „mama”, „tata”. W rozwoju mowy ważne są tutaj onomatopeje, czyli wyrazy dźwiękonaśladowcze. Dzieciom w tym wieku najczęściej podobają się książki i zabawki ze zwierzętami. Ćwiczą przy tym wszystkie „miau” „hau” „koko”. Lubią również wprawiać przedmioty w ruch np. bączki. W ten sposób uczą się o swojej sile sprawczej.  Dzieci po roku lubią zabawki związane z ruchem, chodzeniem i eksplorowaniem otoczenia. Kiedy stawiają już pewnie kroki warto pomyśleć o zabawce do pchania. Tylko trzeba pamiętać aby nie podarować jej za wcześnie. Dziecko, które samodzielnie nie chodzi będzie rotowało stopy na zewnątrz przy pchaniu takiego sprzętu. Dopiero wtedy można kupić pchacz. Po roku kształtuje się chwyt pęsetkowy. Warto dzieciom podsuwać układanki, które będą tego wymagały. 12 miesiąc to doskonały czas na zakup pierwszego sortera kształtów. Dziecko podczas zabawy będzie miało okazję ćwiczyć wiele ważnych funkcji. W tym wieku dzieci budują pierwsze wieże.  Na początku oczywiście  najchętniej burzą budowle zbudowane przez nas, ale z wiekiem zaczynają same budować. W tym wieku pojawia się zazwyczaj okres sensytywny na kształty.

Co proponuję na tym etapie?

IMG_9742

1./2./3./4./5./6./7./8./9./10./11.

18-24- w tym czasie dzieci najczęściej doskonalą zdobyte wcześniej umiejętności i wzbogacają je o nowe elementy. Zaczynają się interesować narzędziami piśmienniczymi. Początkowo mogą trzymać kredkę lub pisak w pięści. Cały czas postępuje rozwój mowy. Warto w tym czasie zapewnić ciekawe układanki, które często są układane na stojąco ( to nic nie szkodzi). Dzieci lubią składać i rozkładać różne rzeczy, ćwiczą w ten sposób myślenie i motorykę małą. Odkrywają wtedy na nowo klocki.  Wciąż lubią naśladować dorosłych i to nie tylko tych z najbliższego otoczenia np. lekarza. W tym wieku pojawia się ogromne zainteresowanie instrumentami muzycznymi. Dzieci często tworzą swoje melodie, ale również są w stanie powtórzyć prosty rytm. To jest też dobry czas na książeczki z niewielką ilością tekstu przed snem. Dzieci są już w stanie zrozumieć całość opowiadania. W tym czasie pojawia się najczęściej okres sensytywny na naukę kolorów. Najpierw jest rozumienie bierne ( jest w stanie wskazać co jest koloru np. czerwonego), a następnie dziecko samo nazwie ten kolor.

Co proponuję na tym etapie?

IMG_9802

1./2./3./4./5./6./7./8./9./10.

2-3 w tym wieku dzieci często potrafią się już bawić same. Ich zabawa jest zależna od humoru i  aktualnego zapotrzebowania rozwojowego. Dzieci w tym czasie doskonalą mowę. Zazwyczaj już mówią zdaniami. Lubią zabawki rozwijające myślenie takie jak układanki. Lubią tworzyć różne rzeczy i łączyć przedmioty.  W tym czasie często pojawia się zainteresowanie kredkami i rysowaniem. Dzieci lubią najpierw malować po dużych powierzchniach, dopiero później przenoszą się na kartkę. Fajnym pomysłem są puzzle do kolorowania. Dążą również do interakcji z innymi dziećmi. Cieszą się kiedy jadą w odwiedziny lub ktoś przychodzi do domu. Często zabawa jest równoległa (każdy bawi się sam), ale pojawiają się już momenty dłuższej interakcji. Dzieci często też tworzą zabawy, w których rozmawiają z innymi zabawkami lub zapraszają je na herbatę. Lubią też różnego rodzaju gry (domino, loteryjka). Trudno czasami jest im zaakceptować zasady, ale czerpią ogólną przyjemność z gry z inną osobą. Zaczynają również  układać puzzle- często z pomocą osoby dorosłej. Ale jest to bardzo fajny czas. Dzieci w tym wieku mają ogromną potrzebę porządku. Warto wykorzystać ten czas aby nauczyć ich jak dbać o siebie (czynności samoobsługowe) i o swoje otoczenie (utrzymywanie porządku). To jest też dobry czas na pierwszy rowerek biegowy. W tym wieku zmysł równowagi jest już zazwyczaj bardzo dobrze wykształcony i wiele dzieci będzie czerpać ogromną przyjemność z jazdy. Wciąż doskonalą umiejętności muzyczne i lubią ćwiczenia słuchowe. Doskonałym pomysłem będzie Symfonia B.toys.  Często w tym wieku pojawia się również okres sensytwny na litery. Można już taką pomoc położyć na półce i sprawdzić czy jest zainteresowanie.

Co proponuję na tym etapie?

IMG_9803

1./2./3./4./5./6./7./8./9./10./11./12.

3-4 dzieci w tym wieku, mają często już bardzo ukierunkowane zainteresowania.  Lubią konkretne rzeczy i warto nimi sugerować się przy wyborze prezentów  np. ciało człowieka, zwierzęta świata, budowle, samochody. Chłopcy lubią skomplikowane zabawki konstrukcyjne. W tym wieku niektóre dzieci znają już litery i chętnie bawią się zabawkami, które tej umiejętności od nich wymagają np. co jest na jaką literę. Świdczy to o bardzo dobry rozwoju pamięci słuchowej, która jest niezbędna do późniejszej nauki czytania. Lubią również różnego rodzaju gry towarzyskie. Często zwracają uwagę na to czy udało im się wygrać. Fajnym pomysłem na prezent jest również rowerek- hulajnoga. (Mieliśmy mniejszą wersję i jesteśmy z tego sprzętu bardzo zadowoleni). Taki pojazd wymaga już naprawdę dobrze rozwiniętego zmysłu równowagi. W tym wieku dzieci bardzo interesują się otaczającym światem i lubią zabawki typu lupa, kalejdoskop, mikroskop.  Lubią również puzzle nawet już z 100 elementów. W tym wieku widać ogromne zapotrzebowanie na interakcje społeczne. Często dzieci w tym wieku mają już swoich pierwszych przyjaciół.

Co proponuję na tym etapie?

IMG_9804

1./2./3./4./6./7./8./9./10.

4-5 w tym wieku dzieci rozwijają swoje pasje. Bywa czasami tak, że się diametralnie zmieniają. Duży wpływ zaczyna mieć również grupa rówieśnicza- stąd pewnie niektóre zainteresowania. Dzieci w tym wieku często uczą się również języków obcych i interesują się specjalistycznym słownictwem. Lubią różnego rodzaju skomplikowane zabawki, które wymagają od nich kreatywności i myślenia. W tym wieku pojawia się również okres sensytywny na liczenie i pojęcie czasu. Podczas długich jesiennych wieczorów spodoba im się wspólna gra z rodzicami.

Co proponuję na tym etapie?

IMG_9805

1./2./3./4./5./6./7./8./9./10.

6-7 – dzieci w tym wieku najczęściej już potrafią czytać i liczyć dlatego spodobają im się książki odpowiednie do ich wieku.  Lubią zabawki, które wymagają od nich wielkiej precyzji. Dziewczynkom spodoba się na pewno małe krosno lub zestaw do nauki szycia. Tak jak pisałam wcześniej, przy wyborze zabawki warto zapytać dziecko lub rodziców co aktualnie jest na topie.

Moje propozycje

IMG_9807

1./2./3./4./5./6./7./8./

Ten wpis ma 22 komentarzy

  1. ewelka

    Pada u Was śnieżek 🙂

  2. Ania

    Aniu swietny post. Małe zastrzezenie,nie pokazuja się linki do wszystkich zabawek poza pierwszym przedziałem wiekowym. Co mnie bardzo ubawiło to to,że mamy z N.po jednej zabawce z każdego przedziału wiekowego(jestesmy w przedziale 12-18),ale mamy tez już z dwóch kolejnych-second hand np lub mamy w absolutnym must have zaplanowane(zawsze jeden z zestawienia:) także jak dla mnie bardzo trafione zestawienie.

  3. Ewa

    Mozna link na znikopis w kategorii 18-24 ?

  4. M.

    Wiem, że w tym wpisie chodziło o asortyment konkretnego sklepu, ale jeśli pozwolisz dorzucę swoje dwa grosze 😉 u nas po pierwszym roku fantastycznie sprawdziły się drewniane klocki, z których Starszak budował mega wysokie wieże. Z kilku sorterow wygrał jeden. Banalny. Z mothercare – miał dwa otwory: kwadratowy i okrągły. Był w kształcie domku z drzwiami. I wzbudzał dużo większe zainteresowanie niż sortery z wieloma kształtami :-). Młodsza zakochana była w Księdze Dźwięków. Przeczytana jest do tego stopnia, że każda strona jest osobno… W ramach poszukiwań przedświątecznych natrafiłam na ciekawe klocki. Zastanawiam się mocno nad nimi czy to nie za wcześnie jeszcze dla czterolatka… http://www.toysrus.pl/toys/imaginarium-zestaw-klock-w-blok-kredowy/TRUP9518620001

  5. Bokeh

    posiadamy symfonię, co prawda ta uboższa wersje (która jest na zdjeciu) ale jest to rewelacyjna zabawka! Juz drugi miesiąc a właściwie codziennie młoda sie nia bawi 🙂 i ja też 🙂 polecam bardzo! W tym roku postawiłam na odgrywanie scenek wiec bedzie kuchnia drewniana do gotowania, kasa sklepowa itp :)) udanych prezentów!

  6. Victoria

    Jesteśmy w grupie 12-18 i kilka zabawek z tych Twoich mamy 🙂 Córka zaczęła się interesować książkami – obrazki to jedno, ale uwielbia po prostu przewracać strony, gdy są to książki bez obrazków, tylko tekst. Mam do Ciebie pytanie odnośnie sortera. Córka ma go już 3 miesiące (aktualnie ma 15 mies.), lecz dopiero teraz się nim interesuje. Niestety każda próba zabawy kończy się smutkiem… Mała wie co się z nim robi, próbuje wkładać klocki, ale po kilku próbach denerwuje się, usta w podkówkę i płacz. Cały czas jest bardzo pogodna, wesoła, cierpliwa (nawet gdy ją poproszę, by poczekała aż jej coś tam podam), a ten sorter… W jakąś depresję mi ją wprowadza. Co ciekawe mamy też drewnianą przebijankę z kulkami i co prawda wciska je bez młotka, ale bardzo to lubi. Sorter jest prosty, z GOKI, kształty te najprostsze, więc tym bardziej nie wiem co jest nie tak. Czy możliwe, że dla niej na to za wcześnie? Schować i wrócić za jakiś czas?

  7. Asia prezentuje prezenty

    Właściwie po takim Twoim wpisie powinnam sobie darować pisanie o prezentach dla dzieci u mnie na blogu… tak przekrojowo, naukowo i pięknie to i tak nie dam rady 🙁
    Ale pociesza mnie myślę, że w Twoich zestawieniu znajduję kilka rzeczy, które już kiedyś polecałam i kilka takich, które planuję polecić teraz przed Świętami, więc nie jest z moim gustem tak najgorzej 😉

  8. marta

    To skandal,protestuję!Po twoich wpisach zawsze coś kupuję i w dodatku przekonuję samą siebie,że jak nie córka,to skorzystają mali pacjenci;-)A idź pan w cholerę!;-)Już drżę przed wpisem o książkach i łapię się za kieszeń!;-)

  9. Justyna

    Genialny post!:) Nie tylko ze wzgledu na polecane zabawki, ale i opisy rozwoju dziecka! Jako przyszla mama czytam i chlone. Ponadto dodalam post do zakladek i bede wracac do niego przy kazdym etapie przyszlego malenstwa i korzystac z propozycji zabawek i z informacji 🙂 Dziekuje!!

  10. ita88

    Jeszcze jakieś półtora roku temu byłabym zachwycona tym wpisem. Tak czytelnie przedstawiony rozwój dziecka,przykłady zabawek, które znam chociażby z sal przedszkolnych. Wielokrotnie byłam namawiana do stworzenia podobnej infografiki, dla „wyedukowania” rodziców. Jakoś nigdy tego nie zrobiłam.
    Teraz jako mama Zosi widzę jak daleko jest teoria od praktyki. Można mówić, że dziecko w tym okresie powinno.. tylko większość dzieci nie jest szablonowych. Moje dziecko uczy mnie tego codziennie. Odkąd zaczęła siadać, czyli między 10, a 11 miesiącem już kocha czytane bajeczki (Kapryśna Kaczuszka czytana była do znudzenia po 20 razy dziennie). Mamy trochę zabawek z różnych „przedziałów”. Nawet przez chwilę był na nie szał. Aktualnie mały muzykant zmienia mi się w tancereczkę. Jako mama już wiem, że najlepiej podążać za dzieckiem. Rodzic, który zna własne dziecko i jest na nie uważny, wie co może je zainteresować.

  11. markdottir

    Aniu, bardzo Ci dziekuję za ten post. Wprawdzie mam dziecko, ale zawsze mam dylematy przy kupowaniu prezentów dla innych dzieci, bo skąd mam wiedzieć, czy hity Madame dla innych dzieci też będą ciekawe. Dzięki Tobie wiem pod jakie aktywności powinnam wybierać prezenty. 🙂

  12. Lucka

    Dobrze jest podeprzeć swoje „intuicyjne wybory” wiedzą, pewnie Ci dużo łatwiej kupować dla swojej córy. U nas odkąd pamiętam stawiałam na klocki, choć córka uparcie dostawała od wszystkich akcesoria do zajmowania się, tuelnia, gotowania (btw nie wkurza Cię to?! jakbym miała wychować robota wielofunkcyjnego.. Do tego córa kocha różowy ;// dlatego stawiam na kompromis – klocki, bo sa kreatywne, ponadczasowe i pobudzają wyobraźnię. Oczywiście, że różowe 🙂 i nie za fortunę, bo na Lego nas nie stać niestety. Mamy kilka zestawów Natalia Club. Dzieki z aten wpis odgrzebałam go w wyszukiwarce szukając inspiracji na prezent dla chrześniaka. Pozdrawiam!

  13. Karola

    Wspaniały post,i już go udostępniłam swoim koleżankom. ciekawe pomysły na prezent,,, na pewno z tych rad skorzystam…

  14. Natalia

    Witam, ja ostatnio trafiłam na świetną kaczkę do kąpieli http://www.twoja-przygoda.pl/produkt/2689/royal-duck—kaczuszka-do-kapieli-lullalove—czerwona.html, normalnie zakochałam się w niej :D:D

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *